Ayen Love Aety

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

My Little Prince

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

My Little Princess

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

My Little Baby

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Friday 4 November 2011

Black paper Chicken-chop

Bagi bak menghabiskan baki sos blackpaper yang aku buat steak haritu so kali ni aku buat pakai ayam pulak..... fuhhhh masih lagi terangkat rasanya... dan juga puas makan dari g oder kat kedai dah la sikit x kenyang pon.... tapi aku buat ayam jer malas nak buat sampingan yang lain....

sekarang tiap kali aku balik umah jer aish mesti tanya mama masak apa hari nie.... hahahahha dia tau mama akan masak yang sedap utk dia.... sekarang dah pandai mintak yang best jer....sekarang mama rajin buat western jer sb cepat dan senang.....

nie aku setakan resepi black paper yang aku buat...


Beef Steak Black Paper sauce 
Black Paper Chicken Chop 



RESEPI BLACKPAPER STEAK


3 keping Daging Steak / Ayam tanpa tulang
4 ulas bawang putih cincang atau tumbuk
3 sudu sos tiram
2 sudu sos tomato / cili (aku pakai tomato sb anak2 ku x suka pedas)
1 sudu serbuk lada hitam

caranya;

perapkan semua bahan dengan ayam atau daging... kalau nak kambing pon boleh jadilah lamb chop.....
perap lebih kurang 30 minit.. biar sebati....

Sos Black-paper

Sebiji bawang besar dicincang
1 sudu butter
2 sudu tepung gandum
1 biji kiub ayam/daging
3 sudu sos tiram
1 sudu serbuk lada hitam kalau nak pedas lagi boleh letak lebih...
1 cawan air

Caranya;

Panaskan butter dan goreng bawang sampai layu....
Masukkan tepung kacau sikit dan masukkan air...
Kemudian masukkan sos tiram, kiub ayam, dan blackpaper renihkan
Masak sampai pekat... kalau cair boleh tambahkan tepung jagung sikit...

Dah siap boleh la hidangkan dgn kentang goreng dan coslow

No comments:

Post a Comment