Ayen Love Aety

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

My Little Prince

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

My Little Princess

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

My Little Baby

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Tuesday 8 November 2011

Juadah Aidiladha

Sedih juga hati nie bila x dapat pulang ke kampung halaman... huhuhuhu.. tapi nak buat macam mana kan cuti pendek... mak pulak nak g berjalan ke Johor... tak pe la x payah balik la... Sambutan yang agak sederhana bagi kami sekeluarga.... mugkin tak ada beza dengan hari lain kot... cuma lebih sikit la makan hari tu..... menu aku cuma rendang ayam, kuah lodeh, kuah kacang dgn ketupat nasi.... tak lupa juga di sebabkan teringin sangat makan kek gula hangus ku gagah kan jua diri ini membuatnya... bukan susah pon cuma sikit malas nak memasak gula hangus tu jer... rasanya dah lama sangat tak buat... dulu mak yang ajar buat kek nie... dan kek ni lah yang pertama aku buat dan belajar... masa sekolah menegah lagi.... lepas pada susah nak cari soda bicabonat dalam plastik ....(dulu2 mak sukat pakai soda dalam plastik...20 sen satu ...hahaha) sekarang tak dejual lagi... aku pon masa tu tak de tepikir la pulak nak pakai yang lain... terus ku lupakan resepi ini... sekarang tetiba rindu sanga nak makan dah nak habis da makan tinggal berapa kerat je lagi.... anak-anak pon suka... kek gula hangus yang mengimbau banyak kenangan masa lalu.... huhuhu....


Disini juga aku sertakan resepi kek gula hangus yang aku buat...



RESEPI KEK GULA HANGUS

* 2 cawan gula (aku pakai 1 3/4 jer sb x suka manis)
* 2 cawan air
* 3 sudu butter

** Masak gula sampai cair dan akan menjadi coklat.. api jgn kuat sangat nanti hangus pulak... bila dah cair masukkan air dengan perlahan sebab nanti dia akan meletop2 gitu.....hati-hati yer..... biar sampai semua gula mencair masukkan butter dan sejukkan....

* 2 cawan tepung
* 2 sudu teh soda bicabonat
* 1 sudu teh serbuk penaik
* 1 tin susu pekat manis ( aku paki 3/4 jer)
* 7 biji telur
* 1 sudu teh esen vanilla

** Mula-mula pukul telur sampai gebu kemudian masukkan susu pekat, masukkan teoung yang sudah diayak bersama soda dan serbuk penaik. masukkan esen vanilla dan tuangkan gula hangus tadi.... biarkan atau peram lebih kurang tiga jam... bakar pada suhu 180c selama 1 jam....

p/s aku punya perap kejap jer sebab tu sarang dia tak cantik sangat... nak cantik peram lama sikit yer....


No comments:

Post a Comment